Hva skal du med patent?

“For et utrolig dumt spørsmål", tenker du kanskje. Målet med patent er jo å skaffe seg enerett på teknologien du har utviklet. Med en slik enerett kan du både skru opp prisen og vinne markedsandeler. Og hvis noen prøver å knabbe din teknologi, kan du dra dem for retten – og passe på at skapet står der det skal. For å si det sånn.

Klart du kan …

… hvis du allerede er stor, rik og velkjent for kundene. Som liten aktør, kanskje en oppstartsbedrift, kan en slik forståelse av patent vise seg å være fullstendig ubrukelig. En patentkonflikt kan i verste fall være kroken på døra for bedriften din. Selv om du har rett. Du risikerer å sitte igjen uten noe.

Fotorettigheter: Unsplash

Hvordan bygge verdi med patent?

Du skal sannsynligvis ikke håndheve patentet, hvis du har en liten oppstartsbedrift. Oppstartsbedrifter har vanligvis ikke penger til det.

Så hvorfor anbefaler jeg da oppstartsbedrifter å beskytte teknologien sin med patent? Er det noen vits?

Ja, det er til og med veldig lurt, DERSOM du har en langsiktig plan, en systematisk tilnærming og ønske om å bygge noe solid og verdifullt.

Det å få patent krever at du beskriver den tekniske løsningen din. Du må være tydelig på hvilket problem du løser og hvordan du løser det. I tillegg må du løse problemet på en ny måte som ikke er åpenbar. Patentet ditt er altså en form for dokumentasjon på at du har skapt noe unikt.

Ser du hva du har gjort? Du har konkretisert en immateriell verdi.

En idé, en oppfinnelse som kun eksisterer i oppfinnerens hode, er vanskelig å gi verdi til. En konkret beskrivelse av hvordan et problem skal løses, slik at det kan bygges/lages rent materielt, er noe helt annet.

Flott. Så da har du noe konkret. Et patent. Se på det første patentet ditt som den nederste steinen i en varde. Håndfast og fin. Kanskje ingen legger merke til den. Eller kanskje en stor aktør oppdager den (fra sitt høye utkikkspunkt), og finner ut at den er fin, den vil de ha, og så lager de en som er lik. Men likevel, du har skapt en konkret verdi. Og det er nå det begynner. For du kan la den ligge der, alene, på sletta. Eller du kan bygge noe mer.

Fotorettigheter: Unsplash

Tenk langsiktig

Patent er et virkemiddel for på lang sikt, systematisk, å bygge opp og beskytte bedriftens verdier.

Konkrete verdier som du kan handle med. Og forhandle om. Skaffe investormidler med. Etter hvert bygger du deg opp. Produktutviklingen stopper ikke, sant? Du lanserer, du utvikler, du løser nye problemer.

Når du får patent, er produktet kanskje fortsatt under utvikling. Underveis dukker det opp andre problemer som du løser. Hele tiden sjekker du om nye løsninger fortsatt er dekket av patentet. Fordi: i samme øyeblikk som du løser et nytt problem som kanskje er en oppfinnelse i seg selv, tar du stilling til: er dette verdifullt? Finnes det fra før? Skal vi søke patent?

Slik bygger du på sikt opp en patentportefølje, og når det første patentet utløper (eller ikke lenger er verdifullt for deg), har du MER å gå på. Det ligger ikke lenger en enslig stein på sletta, men det står en varde der. Du har blitt en aktør som viser igjen i terrenget. En å regne med.

Og NÅ har du kanskje også noe å slå tilbake med, hvis noen prøver seg.

Forrige
Forrige

Hva er patent?

Neste
Neste

Når bør du tenke på varemerke?