Generelle forretningsvilkår for NERDERIKET AS

Følgende forretningsvilkår gjelder fra 24. juli 2023 i tillegg til de vilkår som fremkommer av oppdragsavtale og/eller e-postkorrespondanse for det enkelte oppdrag.

1. lnnledning

Disse generelle forretningsvilkårene gjelder for alle oppdrag som Nerderiket AS påtar seg i henhold til bekreftelse på oppdrag/ordre. Med mindre annet er avtalt, vil bestemmelsene gjelde ved gjentatte oppdrag for samme kunde.

2. Kunden

I disse forretningsvilkårene betyr «Kunden» den som Nerderiket AS bistår vedrørende oppdraget. Ved henvendelser på vegne av en juridisk person (firma), er det den som tar kontakt med Nerderiket AS som har ansvar for å ha de nødvendige fullmakter for å bestille oppdraget på vegne av firmaet. Det er firmaet, altså den juridiske personen, som skal anses som kunden.

Nerderiket AS forholder seg i saken til den personen som har henvendt seg til Nerderiket, med mindre annet er avtalt. Er kunden en juridisk person, forbeholder Nerderiket AS seg retten til å ta kontakt med kundens ledelse vedrørende oppdraget.

3. Når har Nerderiket AS påtatt seg oppdraget?

Nerderiket AS har påtatt seg oppdraget når kunden skriftlig har godtatt vilkårene i en oppdragsavtale fra Nerderiket AS. Godkjenning av vilkårene i oppdragsavtalen inkluderer godkjenning av disse forretningsvilkårene.

Slik oppdragsavtale kan være:

-         En skriftlig avtale som blir sendt kunden for signering. Nerderiket AS har i dette tilfellet påtatt seg oppdraget når signert avtale er mottatt.

-         En e-post hvor det tydelig kommer frem at det inngås en avtale. Nerderiket AS har i dette tilfellet påtatt seg oppdraget når kunden svarer bekreftende på e-posten.

Nerderiket AS kan kreve forskuddsbetaling/akontobetaling som vilkår for å påta seg oppdraget. Forskuddsbetaling kan gjelde honorar og/eller til direkte kostnader. Dersom slik betaling er krevd, har Nerderiket AS ikke påtatt seg oppdraget før kunden har betalt.

4. Oppdraget

Oppdraget omfatter og er begrenset til det som er beskrevet i oppdragsavtalen, supplert av de avtaler som følger av annen skriftlig korrespondanse. Ved vesentlige endringer av oppdraget, vil kunden motta en oppdatert oppdragsavtale, eventuelt en tilleggsavtale for bekreftelse/signering.

I de tilfeller hvor oppdraget dreier seg om utarbeidelse av patentsøknad, innsigelse, administrativ overprøving, besvarelse av offisielle uttalelser og/eller henvendelser fra motparter, forutsetter dette at kunden gir Nerderiket AS all nødvendig informasjon i tilknytning til oppdraget, så fort som mulig etter forespørsel fra Nerderiket AS.

Nerderiket AS kan kreve forskuddsbetaling/akontobetaling for honorar, offisielle gebyrer og andre direkte kostnader under utføringen av oppdraget som vilkår for å følge opp dette. Dersom slik betaling er krevd, kan oppfølgingen av oppdraget stanses inntil kunden har betalt.

Årsavgifter for patent skal alltid forhåndsbetales.

5. Saksansvarlig rådgiver. Bruk av eksterne leverandører.

Hvem som er Nerderikets saksansvarlige rådgiver, vil fremgå av oppdragsavtalen og/eller e-postkorrespondansen. Pr. dags dato har Nerderiket AS kun én saksansvarlig rådgiver: Gro Katarina Andorsen.

I tilknytning til oppdraget kan det bli nødvendig å få bistand fra andre leverandører. Det kan være samarbeidende advokat, patentrådgiver, patenttegner, oversetter eller andre. Nerderiket AS vil drøfte dette med kunden på forhånd, og det vil være kunden selv som er oppdragsgiver i forhold til eksterne rådgivere utenfor Nerderiket AS. De eksterne rådgiverne er selv ansvarlig direkte ovenfor kunden.

Dersom oppdraget innebærer saksbehandling utenlands, vil Nerderiket AS benytte samarbeidspartnere fra andre land. Nerderiket AS bestreber seg på å ha pålitelige samarbeidspartnere der saksansvarlig rådgiver alltid har hatt minst ett nettmøte med den aktuelle samarbeidspartneren, og der samarbeidspartneren har gode referanser fra aktører som Nerderiket AS kjenner godt. Som nevnt, vil slikt samarbeid alltid drøftes med kunden på forhånd.

6. Kommunikasjon

Nerderiket AS benytter e-post ved korrespondanse med kunden samt ved oversendelse av utkast (til brev, argumentasjon, søknader og annet) og øvrige dokumenter, med mindre annet er avtalt. E-post vil bli adressert til den som har henvendt seg til Nerderiket AS, med mindre annet er avtalt.

Når oppdragsavtale er inngått, vil kunden motta en lenke fra Nerderiket AS, for slik å kunne laste opp saksrelaterte dokumenter direkte til Nerderikets OneDrive®.

Nerderiket AS har ikke telefon. Dersom kunden får oppgitt saksansvarlige rådgivers private telefonnummer, bes dette benyttes kun ved forhåndsavtalte telefonmøter. Nettmøte på Teams/Zoom kan avtales på e-post.

7. Behandling av personopplysninger

I den grad det er nødvendig for oppfyllelse av oppdraget, samtykker kunden til at frivillig avgitte personopplysninger behandles av Nerderiket AS i samsvar med personopplysningsloven. Opplysningene vil kun bli meddelt andre parter, som motparter og offentlige organer, i den grad dette er i samsvar med oppfyllelsen av oppdraget. (Dette kan for eksempel dreie seg om informasjon om oppfinnere i en patentsøknad.)

Kunden har rett til innsyn i og informasjon om de behandlede opplysningene, samt adgang til å kreve retting av mangelfulle opplysninger.

Nerderiket AS vil ved nye kundeforhold sende én e-post med informasjon om Nerderikets nyhetskanaler, kurs/foredrag, nyhetsbrev og andre tjenester som kan være relevant for kunden. Dersom kunden ønsker tilsendt informasjon regelmessig, må de selv melde seg på nyhetsbrev på nettsiden.

For mer informasjon om Nerderikets behandling av personopplysninger, se personvernerklæringen.

8. Taushetsplikt

Som medlem av FICPI (the International Federation of Intellectual Property Attorneys) og EPI (the European Patent Institute), er Gro Katarina Andorsen underlagt disse organisasjonenes “Code of Conduct” (etiske retningslinjer). Dette innebærer blant annet taushetsplikt.

All informasjon Nerderiket AS mottar om kunden, inkludert om kundens immaterielle verdier, forretningsstrategi, økonomi og personopplysninger, blir håndtert som fortrolig/taushetsbelagt informasjon.

Taushetsplikten gjelder ikke opplysninger som er allment tilgjengelige, for eksempel innholdet i en publisert patentsøknad. Opplysninger som ikke er underlagt taushetsplikt behandles med diskresjon.

Dersom ekstern bistand benyttes, jf. pkt. 5, fritar kunden Nerderiket AS og ansvarlig rådgiver for taushets- og diskresjonsplikt i nødvendig utstrekning for utførelsen av oppdraget, med mindre kunden uttrykkelig gir melding om det motsatte. Kunden fritar Nerderiket AS og ansvarlig rådgiver for taushets- og diskresjonsplikt i den utstrekning henvendelser til offentlige myndigheter eller andre utenforstående er nødvendig for utførelsen av oppdraget.

Taushetsplikten og diskresjonsplikten er ikke tidsbegrenset.

Alle øvrige ansatte i Nerderiket AS som eventuelt ikke personlig er medlemmer av FICPI og/eller EPI, er bundet av taushetsplikt gjennom arbeidsavtale. Alle ansatte vil ha tilgang til Nerderikets saksmapper og kan fritt diskutere kundens saker internt i Nerderiket AS. Dette gjelder også for ansatte som kommer til etter at oppdragsavtalen er inngått mellom Nerderiket AS og kunden.

9. Særskilt opplysningsplikt for kunden ved betalingsproblemer

Dersom kunden har betalingsproblemer eller står i fare for å komme i betalingsproblemer, plikter kunden straks å melde fra til Nerderiket AS, slik at Nerderiket AS kan ta stilling til om, og i tilfelle på hvilke vilkår, oppdraget kan fortsette. Meldingen skal sendes per e-post til info@nerderiket.no.

10. lnteressekonflikt

Nerderiket AS vil undersøke om det foreligger interessekonflikt før det utarbeides en oppdragsavtale.

Dersom det på grunn av opplysninger som kommer frem i saken etter at Nerderiket AS har påtatt seg oppdraget, oppstår interessekonflikt i forhold til Nerderikets øvrige klienter eller forbindelser, kan Nerderiket fratre oppdraget uten annen begrunnelse enn at det har oppstått en interessekonflikt.

11. Honorar, kostnader, merverdiavgift og fakturering. Omkostningsavgjørelser.

Nerderiket AS vil fastsette honoraret på grunnlag av oppdragets karakter, herunder dets størrelse, kompleksitet, behov for spesialkompetanse, de verdier oppdraget gjelder og eventuelt på grunnlag av tid som er medgått på oppdraget.

I den grad det er mulig, vil Nerderiket oppgi fastpris på forhånd for oppdrag. Dersom timepris unntaksvis avtales, skal timesats oppgis sammen med estimert tidsbruk. Timesats for pågående oppdrag kan endres i forbindelse med Nerderikets halvårlige prisjusteringer i januar og juli.

Direkte kostnader som er påløpt i anledning oppdraget, slik som utgifter i forbindelse med offisielle gebyrer, reise, opphold og diett, belastes kunden i tillegg til honoraret.

Merverdiavgift kommer etter gjeldende regler i tillegg. Alle priser som opplyses er eksklusive mva.

Fakturering foretas hver måned, eller ifølge skriftlig avtale, for honorar og direkte kostnader som er påløpt i anledning oppdraget i den aktuelle perioden. I store oppdrag og/eller særskilte situasjoner, kan fakturering foretas oftere. Direkte kostnader kan faktureres når de er påløpt. Direkte kostnader større enn kr 2 000 kan faktureres forskuddsvis. Alle fakturaer har 14 dagers forfall.

Fakturaen skal beskrive hvilke direkte kostnader som er belastet. Spesifikasjonen kan inntas i vedlegg, e-post eller i selve fakturaen.

Manglende betaling av fakturaer gir Nerderiket AS rett til å avbryte all ytterligere utøvelse av oppdraget, både i det aktuelle oppdraget og i andre oppdrag for kunden.

Det påløper forsinkelsesrenter dersom fakturaer ikke betales ved forfall. Bestemmelsene i avsnittet ovenfor gjelder også ved manglende betaling av forsinkelsesrenter.

Nerderiket AS kan overdra faktura til tredjepart.

12. Forskuddsbetaling/akontobetaling.

Forskuddsbetaling/akontobetaling skaI ikke overstige det som antas å være tilstrekkelig til å dekke honorar og direkte kostnader tilknyttet oppdraget. Ved fakturering blir kundens innestående motregnet i det totale fakturakravet. Når oppdraget er avsluttet, og honorar og alle påløpte direkte kostnader er dekket, skal eventuelt overskytende beløp straks utbetales kunden.

13. Ansvar for resultatet. Ansvarsbegrensning.

Nerderiket AS innestår ikke for at utførelsen av oppdraget leder til det resultat som kunden har forventet. Nerderiket AS og ansvarlig rådgiver er solidarisk ansvarlig overfor kunden for utførelsen av oppdraget etter alminnelige regler.

Nerderiket AS sitt erstatningsansvar til oppdraget, er begrenset til økonomisk direkte dokumenterte tap, og det samlede erstatningsansvaret er begrenset oppad til Nerderikets ansvarsforsikringsdekning. Nerderiket AS eller saksansvarlig rådgiver, er under ingen omstendighet ansvarlig for indirekte tap eller konsekvenstap, herunder tapt fortjeneste, driftstap, tap av goodwill etc.

Nerderiket er ikke ansvarlig for feil begått av eksterne rådgiverne som saksansvarlig rådgiver har henvist kunden til, eller for underleveranser som Nerderiket etter avtale med kunden har overlatt deler av oppdragsutførelsen til.

14. Rett til skriftlig materiale – opphavsrettigheter

Nerderiket AS beholder alle rettigheter, herunder opphavsrettigheter, til alt skriftlig materiale utarbeidet av Nerderiket AS, med mindre annet er skriftlig avtalt. Kunden kan bare benytte materialet i sammenheng med oppdraget.

Begge parter, Nerderiket AS og kunden, beholder det de har opparbeidet av eiendomsrett, opphavsrett og andre relevante materielle og immaterielle rettigheter. Dette inkluderer metoder, analyser, vurderinger og avtaler. Kunden kan kun benytte dette til det formål som er avtalt, og det kan ikke uten at det er avtalt, overleveres til andre.

Kunden beholder selvsagt alle rettigheter til oppfinnelser beskrevet i patentsøknader utarbeidet av Nerderiket AS. Dette gjelder også i de tilfeller hvor saksansvarlig rådgiver aktivt har bidratt med forslag til oppfinnelsen som er beskrevet.

15. Klage

Dersom kunden mener utførelsen av oppdraget ikke tilfredsstiller faglige eller etiske krav, eller kunden ikke er enig i beregningen av honorar eller belastningen av direkte kostnader eller er utilfreds med den måten oppdraget følges opp på eller den behandling kunden har fått av Nerderiket AS for øvrig, oppfordres kunden til å ta dette opp med saksansvarlig rådgiver. 

16. Lovvalg, verneting og tvisteløsning.

Nerderiket AS og kunden skal bestrebe seg på å løse eventuelle konflikter eller uenigheter gjennom forhandlinger.

Tvister som måtte oppstå og som ikke løses gjennom forhandlinger innen rimelig tid (ikke mer enn 60 dager) skal avgjøres av norsk rett med Sør-Rogaland Tingrett som verneting.

17. Endring av forretningsvilkår

Nerderiket AS kan når som helst endre disse forretningsvilkårene med virkning for fremtiden. Endring til ugunst for kunden, som ikke skyldes endring av bindende regelverk, kan først gjøres gjeldende etter én – 1 – måneds varsel.