Når bør du tenke på varemerke?

Når bedriftslogoen er fiks ferdig, da skal du tenke på varemerke og få logoen registrert. Er det ikke sånn?

Selv om logo absolutt er ett av kjennetegnene du bør beskytte i bedriften din, har jeg en liten innvending mot tidspunktet folk vanligvis tenker på dette. Hvis du heller tenker varemerke like tidlig som du tenker på bedriftsnavn, og i alle fall underveis i utviklingen av logoen, vil du kunne komme til å gjøre noe så lurt som en forundersøkelse.

Et kjennetegn er nemlig et dårlig kjennetegn hvis det er til forveksling likt noen andre sitt.

Men ellers da, er det noen andre ganger det er lurt å tenke på varemerke?

Fotorettigheter: Unsplash

Ja, her er noen stikkord for når «varemerkelampa» bør lyse.

Når du tenker på noe du skal:
1) starte.
2) utvide.
3) lansere.
4) utvikle.

Altså når du skal endre noe, bør du se på om det samtidig skal gjøres noen varemerkesprell.

Kanskje skal du utvide til nye markeder? Eller legge produksjonen til et annet land? Da kan det være en god idé å se på om utvidelse av varemerkebeskyttelsen er mulig.

Du har kanskje en ny produktserie på gang, eller ny utforming på emballasje?

Men hva med om du «bare» skal tilby det samme kurset som du allerede har, på en app, for eksempel? Eller du får laget en fengende jingle for podkast eller radioreklame? Kanskje går det så godt i firmaet ditt at du trenger flere folk og en bilpark med firmabiler som det er kult om folk kjenner igjen?

Visste du at du kan registrere en lyd, en animasjon, plasseringen av et kjennetegn på bilen, eller kanskje en spesiell fargekombinasjon, som varemerke?

Det finnes altså ikke en absolutt regel for når du skal tenke på varemerke. Men spør deg selv med jevne mellomrom:

  • Hva er verdifullt for oss?

  • Har vi beskyttet det?

Er det verdifullt at noen husker telefonnummeret ditt i årevis, på bakgrunn av en radioreklame de hørte på vei til jobb for lenge, lenge siden? (Spør for en venn …)

Nedenfor har jeg hentet noen eksempler fra Patentstyrets varemerkeregister.

Noen eksempler på registrerte varemerker. Kilde: Patentstyrets register

Illustrasjonen viser noen typer varemerke som du kanskje ikke kjente til? “Legopersonen” er beskyttet som et 3D-merke, og det samme er den røde pillen. Oppe til høyre i illustrasjonen, er lyden til “finn.no”, og like under den, er et eksempel på et bevegelsesmerke som viser logoen til Get komme frem fra mørket.

Fargemerket i midten er fra … ja, ser du det? Red Bull. Eska nede til venstre, har jeg tatt med for å vise hvordan plasseringen av for eksempel et farget felt kan brukes som et kjennetegn på emballasje. En annen måte å bruke plassering på, er en bestemt plassering av logo eller symbol på sko eller klær, som for eksempel Converse-skoen nede til høyre i illustrasjonen.

Den røde stripa med hvit logo på Esso-stasjonene, er også registrert. Og det samme går det an å gjøre for striper eller fargefelt eller andre kjennetegn for eksempel på firmabilene deres.

Har du en plan?

Du skal selvsagt ikke registrere et varemerke, for registreringens skyld. Det må være fordi det har verdi. Problemet er at det vet du som regel ikke på forhånd.

Derfor det er viktig å ha en plan. En IP-strategi.

Klart det hadde vært herlig å vite på forhånd hva som ville slå an, hva du burde beskytte og hva konkurrenter kunne komme til å ville ta del i. Siden de færreste av oss er forsynt med slike synske egenskaper, må vi bruke kvalifisert gjetting både titt og ofte, for ikke å bli overrumplet.

Suksess kommer ikke over natta. Men det du kan notere deg, er at hvis noe begynner å gå bedre, det begynner å bli mer verdifullt: da bør varemerkebjella ringe høyt og tydelig hvis den ikke har gjort det før. Kurset ditt, for eksempel, får stadig flere påmeldte for hver gang. Eller plutselig får du en større kontrakt på et produkt. Ett eller annet.

Husk at et varemerke har verdi fordi det beskytter noe verdifullt. Ta gjerne en gjennomgang akkurat nå, og tenk gjennom hva som er verdifullt for deres bedrift.

Har dere beskyttet det på noen måte? Varemerke kan være én sånn måte. Og det er veldig lurt å være føre var, der du kan.

Forrige
Forrige

Hva skal du med patent?

Neste
Neste

God IP-strategi er god business